Nytt år - styrketrening hjemme

1/02/2013 Knut Einar Moldekleiv 0 Comments

Da var det et nytt år og treningen er igang igjen :). Som Marianne sa på sin blogg, endelig trenger man ikke "kose seg litt" hele tiden :). I går fikk jeg meg en fin times rolig tur fra Meland til det nye vannbassenget på Brakstadfjellet og til middag hos svigers :)

Det ble ikke like mye styrketrening som det burde på høsten og det har jeg store planer om å gjøre noe med no i vinter så i dag ryddet jeg plass på stuegulvet til en aldri så liten styrkeøkt. Startet først med 30 minutter på sykkelen nede i gangen med et innlagt 6 minutters sone 3 drag for å få kroppen igang.

Deretter bar det opp i "treningstudio" i 2 etasje til ungenes store forbløffelse :).

Trenger ikke allverden med plass :)
På hjemmetreningen skal jeg etter planen kjøre mange reps med lette vekter og så ta de tunge takene på StudioNOR :). Derfor har jeg satt opp følgende program, så får vi se om Truls er happy med dette etterhvert ;)

Øvelse Vekter   Reps
Sidesteg
4x20 på hver fot  
Planke med sidesteg  
4x20 på hver fot  
Knebøy 20kg
6x20
Romersk markløft 20kg
6x20
Biceps 12kg
6x20
Triceps 6kg
6x20
Low dumbell row 6kg
4x20
Situps m/vekt 6kg
4x20
Sidehev 6kg
4x20
Ben + hoftehev
3x15
Russian twist 10kg 1x15,16,18,17

Som tabellen over viser så sliter jeg med alle mageøvelsene, så her må det legges inn mye innsats i vinter. Bedre mage og annen kjernemuskulatur vil nok forbedre sykkelprestasjonen når våren kommer da jeg vil bruke mindre energi for å holde sittestillingen. Vel forhåpentligvis :), det er i alle fall målet :)

Når det gjelder Truls sin uttalelse om at jeg ikke skal kjøre disse øktene til utmattelse så håper jeg det er ok å være svett, sliten, sulten og happy, i så fall er jeg på rett spor. Ble 1 time og 45 minutter trening i dag uten å ha trakket over dørstokken og det er jeg kjempefornøyd med :)

Så nå er det bare å prøve å legge inn mange slike økter utover vinteren og ikke gi opp :)

0 comments: