11 dager på Haraldsplass - Godt å være hjemme igjen

12/05/2013 Knut Einar Moldekleiv 0 Comments

Natt til mandag 02 desember fikk jeg igjen en episode med langvarig høy puls. Etter først en tur for EKG på legevakten og opptrapping av betablokkere drog jeg hjem og slappet av på sofaen. Rundt klokken 11 gikk pulsen i været igjen sammen smerter i brystet og kvalme og da jeg besvimte på vei til toalettet var det klart for ny tur med blålys til Haraldsplass.

Heldigvis kom Beathe opp og ventet med meg til ambulansen kom og det var veldig betryggende for jeg var ikke særlig høy i hatten. Da det dukket opp 2 ambulanser ble det fort trangt og actionfylt i den lille stuen på Meland :). Igjen var EKG'en ok i forhold til hjerteinfarkt men pga smertene i brystet og at jeg hadde svimet av ble det full fres til byn.

Siden mandag har jeg ligget med ulike typer hjerteovervåkning og telemetri samt tatt en hel haug med ulike blod og urin tester, CT og MR. De har fått nye målinger på hjerterytmefeilen, noen korte hjertestopp og SVT skiftninger. Sammen med at jeg synes bruken av betablokkere ikke har vert noen god opplevelse har legene på Haraldsplass nå sent en henvisning til operasjon på Haukeland for ablasjon med høy prioritet som KAN kurere hjerterytmefeilen.

Full overvåkning på Haraldsplass
Etter 10 dager på Haraldsplass er jeg endelig hjemme igjen og forhåpentligvis har jeg nå fått rette medisiner og dosering for å holde kontroll på blodtrykket. Det var fortsatt skyhøyt da jeg ble lagt inn igjen og har vert oppe i 220/145 flere ganger under oppholdet. De har fulgt veldig nøye med meg og jeg har til tider tatt BT måling hver time natten igjennom for å se hvordan trykket var under hvile.

I tillegg har legene slitt med medisinering mot anfallene av høy puls. Problemet er at jeg også har ekstremt lav hvilepuls, spesielt på natten da jeg har vært nede i 22 bpm! Det er derfor problematisk å gi betablokkere om kvelden da disse senker pulsen ytterligere. Dette er også en av grunnene til at de nå vil fremskynde operasjonen på Haukeland slik at jeg forhåpentligvis kan kutte ut betablokkere også om morgenen. I tillegg vil jeg holdes under oppsikt når det gjelder den lave hvilepulsen og det er muligens noe de vil gjøre noe med over tid.

Etter å ha hentet medisiner i går ble det fort klart at det bare var å investere i en boks til å oppbevare de i. Sammen med multivitaminer og trankapsler blir det en fin liten samling!

Da var det bare å investere i en pilleboks!
Så hvordan vil alt dette påvirke meg? Forhåpentligvis så lite som mulig! Men det er jo ikke til å komme utenom at jeg må ta sykdommen til etterretning og det er viktig for meg å huske på at de nærmeste rundt meg også er påvirket.

Heldigvis er trening og fortsatt vektnedgang ting som vil hjelpe å holde meg frisk. Jeg har vært redd for å få restriksjoner på trening, men heldigvis kan jeg trene nesten som normalt. Den eneste "restriksjonen" er at jeg ikke får dra på lange, over 2 timer, sykkelturer der jeg er "langt" hjemmefra på egenhånd. Det betyr altså at jeg må være flink å lure andre treningslystne syklister med på langturene :). Det er altså mulig jeg må droppe å starte kl 06:00 om morgenen ;). Ellers har fysioterapeut sagt at det er en fordel om jeg har styrketrening i tillegg til kondisjonstrening, noe Truls også har sagt mange ganger men som jeg aldri har kommet skikkelig i gang med. Forhåpentligvis kommer jeg meg igang med det nå fremover :)

Må lurer andre treningsglade syklister med på langturene.
Det blir sikkert ikke vanskelig :)
Når det gjelder kostholdet så skal jeg bare fortsett med det jeg har gjort de siste 3 årene med å lage mye av maten fra bunn av. På den måten har man bedre kontroll på hva man får i seg og det er lettere å kontrollere energiinntaket både med tanke på mengde og sammensetning. Man får da ofte også en mer saltfattig diett som vil være bra for meg :)

Siden det er torsdag i dag, så blir det langkjøring med Truls hos StudioNOR. Der er jeg hverken alene eller langt fra folk :). Det kribler i hele kroppen og jeg gleder meg til en treningsøkt igjen etter 11 dager i sengen!

Knut


0 comments: