Årets kjekkeste sykkeltur - Bråstopp

4/21/2013 Knut Einar Moldekleiv 0 Comments

I dag var det klart for årets første fellestur Nordhordland Rundt med Nordhordland Sykkelklubb og Sprek og Blid, noe jeg har sett frem til i ukevis med kaldt og trassig vær :).

Anita var selvsagt også med sammen med en god del av gruppen som har kjørt langkjøringene inne i vinter. Det var heller ikke vanskelig å høre at Anne Lise og Jerry var med :) Før vi startet samlet Truls troppene og kom med litt praktisk informasjon foran turen. Vi skulle ta det rolig utover og starte rullekjøring først når vi passerte avkjøringen til Nordanger, vi måtte også være godt forberedt på masse motvind på vei tilbake fra Austrheim. Han anbefalte også at vi tok av oss litt klær, enkelte såg ut til å ha kledd på seg vel mye for en tur i 10 varmegrader, i motsetning til de vanlige 1-2 gradene vi har hatt i det siste, synes han. Jeg tenkte mitt om hvor kaldt det har føltes før i år, og beholdt alt tøyet på!!

Gruppen ble vel på mellom 20 og 30 menn og kvinner og vi la i vei i rolig tempo utover mot Austmarka og det ble fort klart at Truls hadde rett, det ble VARMT. Jeg la inn et lite stopp og begynte med å fjerne ulluen slik at jeg ikke skulle koke helt over i topplokket :) og kjørte gruppen greit inn igjen.

Det gikk pent og pyntelig utover og da vi kom til Sletta ble det et lite stopp for å fylle luft i noen slanger, Anita sleit med lite luft blant annet. Da benyttet jeg anledningen til å ta av meg fleecen og legge den i camel-backen også. I dag var jeg glad for at jeg bestemte meg for å venne meg til å kjøre med den på ryggen, så hadde jeg plass til å legge unødig klær :). Så nå var føltes det som om jeg hadde passe klær på :)

Da vi passerte Nordanger startet vi rullen, og som på treningene i Åsane gikk det litt i rykk og napp. Heldigvis er det mange erfarne ryttere med i gruppen som roper og instruerer slik at vi etterhvert i alle fall får rullen inn i ett litt jevnere tempo. Hovedproblemet er når vi legger oss inn fremst i rullen, til venstre, så holder vi for høyt tempo slik at høyresporet må slite mye mer for å komme rundt og foran. Dette må i alle fall undertegnede trene mer på.

Uansett var det utrolig kjekt å sykle med denne gjengen, og selv motvinden som kom da vi rundet sørover igjen var helt greit i dag :)

Så begynte problemene. jeg følte litt på det på fredagens tur også, men da var det ikke så plagsomt som i dag. Plutselig, spesielt i lett terreng med lett motstand så spratt plutselig pulsen opp fra 65-70% til 90-92% uten at jeg økte effekten, og bare i løpet av 2-3 sekunder. Samtidig knøt deg seg i brystet og det ble vanskelig å trekke pusten helt inn. Dette varte mellom 30 sekunder og 2 minutter og så datt pulsen ned til under 70% i løpet av 2-3 sekunder og jeg følte meg fin igjen.

På flatene innover mot Kjevikdalen tok jeg en lang føring som tok pulsen fint og rolig opp mot sone 3 men da jeg la meg bak i gruppen for å slappe litt så sank ikke pulsen, men den steg istedenfor veldig kjapt igjen opp til 93% og jeg begynte å få prikker på synet. Igjen gav det seg etter maks 2 minutter, pulsen falt til rundt 75% og kroppen føltes fin, men nå var jeg såpass bekymret at jeg valgte å stoppe på toppen av neste bakke og ordne meg skyss hjem :(

Beina var fine og kroppen kjentes bra men jeg ringte likevel til legevakten for å høre, og de ville ha meg inn på en liten sjekk. Der ble det konstatert nokså høyt blodtrykk, men det er muligens pga 75 km på sykkelen og en litt bekymret syklist. Legen ville uansett at jeg følges opp i henhold til den irregulære pulsen så mandag blir det tur til fastlegen for en videre henvisning. Det medfører altså en rolig uken på trenings fronten.

Men uansett, TAKK til alle som var med i dag, det var årets kjekkeste tur på sykkelen så lenge det varte og jeg håper inderlig det blir mange flere turer med denne gjengen!

Knut


0 comments: