Når viljen er større enn forstanden :)

1/08/2013 Knut Einar Moldekleiv 0 Comments

Treningsviljen er det ingenting å si på for tiden :). Men av og til er treningsviljen større enn forstanden :(. PT Truls Berntsen prøver så godt han kan å få meg til å kjøre mye grunntrening, lav-intensitet kardio og styrketrening. Men siste 6-7 dagene har iveren tatt overhånd.

Jeg fikk Suunto puls belte til bruk i spinning-salen hos Studio NOR til jul av Janicke og kidsa, og brukte det som unnskyldning til to intervalløkter, en på torsdag og en på lørdag. Jeg måtte jo teste ut beltet :). Mandag kjørte jeg en tung styrke økt der jeg økte kraftig med vektene på knebøy. Nå var det klart for første Bergen-Voss økt med Geir Iden i Åsane. 

Det ble raskt klart at dette kom til å bli tungt, men siden det var tirsdag, skulle jeg liksom gjennomføre en intervall økt selv om jeg hadde mye høy intensitet trening i beina og de kjentes sure allerede på oppvarmingen. Vi skulle kjøre 4x10 minutter med to innlagte bolker, fra 4-5 og 8-9 minutter, der vi kjørte med tyngre "gir", for å tilpasse økten og gjøre den litt mer lik det vi vil oppleve når vi kommer ut på veien igjen.

I første intervallet måtte jeg kjempe for å komme opp i sone 3, og sleit med å holde meg der. De to tunge bolkene følte jeg gikk bra da det her var viktig å tenke teknikk. De to neste intervallene ble likedan, og det var fortsatt vanskelig å pushe seg opp i sone 3. I fjerde og siste intervallet løsnet det. Kroppen våknet til live og jeg klarte nå greit å holde 85-86% av maks puls. Men ett bra intervall gjør nok ikke opp for de 3 første dårlige.

Dette var definitivt dagen der jeg skulle holdt igjen, og bare syklet rolig i sone 1. Kroppen ropte og skrek en time før den ga opp. Da er det bedre å slippe opp etter det første intervallet og fokusere på fat-burn istedenfor. Så nå blir det pause med intervall økter frem til neste tirsdag og satse på fat-burn på Truls Berntsen sine langkjøringer på torsdag og lørdag :)

0 comments: