Langkjøring - Mulig jeg er litt for ivrig?

2/03/2013 Knut Einar Moldekleiv 4 Comments

Så var februar her og etter en god treningsperiode i januar er det bare å fortsette den gode trenden :)

I dag hadde jeg glemt 50 kr som Simen skulle ha med på skolen i morgen og siden jeg skulle ut å jogge en tur valgte jeg å ta turen til Frekhaug og hjem igjen slik at jeg kunne ta ut en 50 lapp på Esso'en :)

I dag kjentes kroppen mye bedre etter smellen på fredag og det ble mye jogging i dag, men gikk likevel i store deler av motebakkene for å unngå at pulsen skulle havne i sone 3. Det ble 11.25 km på 1 time og 40 minutter med en snitt hastighet på 08:57 min/km.

Spørsmålet er om jeg i iveren over at jeg nå klarer å jogge uten å anstrenge meg til det ytterste havner litt i ingenmannsland. Mesteparten av turen i dag har ligget i sone 2 og snittpulsen ble 74%.

Som grafen viser, lå jeg for det meste i sone 2.
Går jeg på følelsen så føltes denne turen helt greit, og det kjentes ut som om jeg kunne holdt på mye lenger, så slik sett kjentes ikke økten for hard. Men når jeg ser på pulsen økten igjennom så er det mulig dette var i hardeste laget for en fat-burn/langkjøring? Har forstått at sone 2 er litt slik ingenmannsland?

Hadde vert kjekt med litt tilbakemelding på dette :)  

4 kommentarer:

  1. Anonym2/03/2013

    All trening er godt for deg :) Spørsmålet er hva som er hensikten. Skal du få en effektiv fatburn-økt bør du ligge under 75% i puls. Men dersom løypen gjør at du ligger over - så har du fått en veldig effektiv treningsøkt og jobbet litt med uttholdenhet + at etterforbrenningen er ganske høy. Hva som er mest effektivt blir ikke disse bedreviterne enig om. Så konklusjonene er at så lenge du klarer å ligge i sone 1 og 2 så har du fått en effektiv treningsøkt/langkjøring som hjelper deg meg utholdenhet og fettforbrenning. Går du høyere i puls så bør fokuset endres til en intervalløkt hvor du deler inn løypen "jobbe" perioder og pauser, men da er fokuset ikke lengre utholdenhet men terskeltrening og oksigenopptak :) Uansett hva du gjør - så er det uansett bedre enn å sitte i ro :) Kjør på Knut - du er flink :) hilsen Truls

    SvarSlett
    Svar
    1. Takker for godt svar som vanlig Truls. Dette gir jo mulighet for bra variasjon. Slik økt som i dag med fokus på motor og utholdenhet og så legge inn økter på lavere intensitet der jeg for det meste går for å holde pulsen lav med mer fokus på fatburn. Intetvalløktene har vi kontroll på i spinningsalen foreløpig :)

      Slett
  2. Anonym2/06/2013

    Hei

    Sier som Truls ; all trening er god trening, men dette "men" kommer alltid. - Noen treninger er bedre enn andre !
    Løpere bruker ofte sone 2 som treningsområde, fordi belastningen i sone 1 er vel lav. For oss andre så er egentlig poenget å vite at du IKKE har trent rolig, slik at du tar hensyn til det videre. Og ikke later som om det var en rolig trening. Da kommer du fint i havn.
    geir

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for svar Geir,

      Kommer til å legge inn noen slike innimellom rene sone 1 økter enten de er til beins eller på rullen inne. Kjenner at det er litt godt å variere litt mer og ikke bare kjøre helt rolige økter i kombinasjon med intervaller :)

      Slett