Uke 2 - Ta rette valg

12/06/2017 Unknown 0 Comments

Da var uke 2 unnagjort og foreløpig går ting rett vei og jeg har kommet igang med trening både på sykkelrullen og ut å gå/jogge (Blir feil å kalle det løping helt enda.....) Jeg hadde som mål å få to treningsøkter med styrke denne uken, med det skjedde ikke, så da videreføres det målet til neste uke.

Vekten går i riktig retning og jeg ligger 1.7 kg foran skjema men dette vil flate ut og jeg kommer til å få uker etterhvert som ikke går like lett, og da er dette godt å ha litt forsprang å tære på.

Det er veldig kjekt at jeg får trent og spist riktig, men jeg er også nokså irritert på meg selv. Hvorfor falt jeg utenfor kanten og kom tilbake til 120-130 kg igjen? Hva er annerledes nå, annet en frykten for å måtte spankulere rundt i en Liverpool trøye?

Svaret er nok dessverre like enkelt som det er vanskelig. Det handler om å ta rette valg, og det ER i utgangspunktet enkelt. Et eksempel var tirsdag forrige uke da jeg planla å sitte litt utover kvelden på jobb. Da gjorde jeg to valg som var lett å tenke over i ettertid:


- Jeg handlet middag på vei på jobb slik at jeg unngikk å handle når jeg alt var blitt sulten

- Istedenfor å kjøpe de vanlige 3 rundstykkene og en tube med baconost på Kiwi, valgte jeg kjøttsuppe fra Fjordland og litt ekstra skinke og grønnsaker.

Hadde jeg valgt rundstykkene, så hadde jeg også endt opp med å bruke hele tuben med baconost, fått i meg for mange kalorier og et måltid som var lite mettende utover kvelden. Nå fikk jeg istedenfor en skikkelig middag, og da jeg kom hjem fra jobb, hadde jeg ikke det vanlige behovet for å rane kjøleskapet for hvasomhelst godt.

Et annet eksempel, var søndag kveld, da jeg skulle på styremøte. Selv om det regnet og var surt ute, dro jeg på meg treningstøy og Hoka-skoene. Det er ikke lange turen, men med en liten omvei ble det 4 km med jogging/rask gange, tur retur. Selv om det ikke går fort enda, ble det tross alt aktivitet i 35 minutter istedenfor å sitte i bilen.


Disse valgene var alle enkle, de var lett å gjennomføre med god motivasjon, og de gir en merkbar effekt, ihvertfall på kort sikt.

Det som er vanskelige, er å gjøre de rette valgene hele tiden over lang tid, for å få den langvarige effekten med vektnedgang og bedre fysisk form. Det vanskelige er å komme dit at disse valgene er normalen og ikke bare fordi jeg nå har et voldsomt fokus på veddemålet med Stian frem til 1. juni.

0 comments: