Nordhordland SK - Sone 4 intervall økt

1/22/2013 Knut Einar Moldekleiv 0 Comments

I dag rakk jeg ikke å komme meg på Bergen-Voss spinn i Åsane, så jeg hang meg på Nordhordland SK sin spinning økt hos Studio NOR. Gangen var allerede full da jeg kom 20 minutter før timen, så dette måtte da være en god time :)

Salen var rigget opp med projektor og vi skulle kjøre en intervall økt som var laget av og for BCK sin Styrkeprøven gruppe, spekket med god musikk og musikkvideoer :) Etter 5 minutter oppvarming kom opplysningen jeg ikke var helt forberedt på. Vi skulle kjøre 5x6 minutters intervaller i sone 4!!!

Jeg var rimelig sikker på at det ikke ville gå men jeg var fast bestemt på å prøve :)

Jeg fikk gode 25 minutter oppvarming da jeg startet å tråkke litt før videoen startet. Det var lagt inn 2 pulstopper i oppvarmingen som vanlig, slik at vi var oppe og luktet mot sone 4 og kroppen kjentes bedre enn jeg fryktet.

Så var vi igang med første intervallet, og planen var å kjøre seg opp i sone 4 og ligge jevnt der. Men videoen som ble spilt av fulgte ikke dette :) og det var litt forvirrende på første intervallet. Men på de 3 neste intervallene gikk det bedre, da fulgte vi opplegget i videoen mer slavisk og det ble da klart hvordan disse intervallene var lagt opp.

De første 2 minuttene kjørte vi oss opp til sone 4. Deretter holdt vi oss høyt og lavt i sone 4, mellom 88% og 92% ved å justere motstanden. Vi kjørte tung motstand i 40-60 sekunder for så å ha PAUSE på ca 20 sekunder der vi slapp opp på motstanden og økte tempo slik at vi fortsatt holdt oss i sone 4. Trodde ikke jeg noen gang skulle ha en PAUSE i sone 4, men det funket faktisk. De 20 sekundene med lettere motstand og høyere cadence hjelp på å løse opp i beina før neste tyngre drag. I tillegg hjalp det på å gjøre intervallene mindre monotone noe som førte til at de også føltes kortere. Med den belastningen jeg kjørte med skjønte jeg fort at det var et sjakktrekk :). I tillegg byttet vi på å sitte og å stå på sykkelen, noe som også hjalp på å løse opp i beina for hvert posisjons bytte.

Mot slutten av det siste intervallet så delte vi salen i 2 og spurtet "mot hverandre" der vi la inn 30 sekunders spurt med 30 sekunder pause. Når den ene halvdelen av salen spurtet, hadde andre halvdelen "pause" :). Da siste intervallet var ferdig ble det opplyst om at vi skulle roe litt ned for så å kjøre en siste bolk med 4 stykk 30 sekunders maks spurter, igjen med 30 sekunders pauser og spurter to grupper mot hverandre.

Alt i alt gikk denne timen mye bedre enn jeg fryktet da vi startet, men jeg er glad jeg ikke hadde tid til styrke treningen som stod på planen før denne timen :) for her måtte man være frisk i beina for å følge med :) Gjennomføringen med god musikk, musikkvideoer og fokus på å bryte opp og ikke gjøre timen for monoton gjorde det mulig for meg, til en viss grad i det minste, å gjennomføre en slik økt. Stor takk til Nordhordland SK for en super gjennomkjøring :)

Dagens økt gav puls profilen som vist under for meg, og om jeg ikke var i sone 4 igjennom alle intervallene så var jeg  godt innom :) Det var skikkelig kjekt med en, for meg, annerledes intervall økt for å bryte opp mønsteret litt, og jeg ble ikke skremt fra å være med på flere slike økter :)


0 comments: