Trening og mat - spis smart

12/14/2012 Knut Einar Moldekleiv 2 Comments

Dette er ikke så mye om hva, men når. Jeg er ingen ernæringsekspert men viser bare til mine personlige erfaringer. Når jeg er i en periode der jeg trener mye så spiser jeg også mer, eller, jeg har i alle fall lyst å spise mer :). Det er jo selvsagt naturlig da vi bruker mer energi når vi trener.

Siden jeg i tillegg til å bli i bedre form også jobber med å gå ned i vekt, end god del ned i vekt, så er det jo viktig å ikke trykke i seg for mye mat også.

Etter at jeg begynte å trene med PT og gå på Bergen-Voss intervalløktene til Geir Iden på Sprek og Blid i Åsane har jeg blitt gjort mer oppmerksom på når jeg skal spise og det med å spise smart, og da spesielt på å spise rett etter trening. Da mener jeg ikke etter at jeg har dusjet og kjørt hjem, men umiddelbart. For eksempel etter intervalløktene spiser jeg på sykkelen mens vi kjører rolig ned. Truls og Geir legger veldig vekt på at dette hjelper på å gi en raskere restitusjon og dersom man skal på en ny økt neste dag er jo dette en kjempefordel.

Jeg har også merket meg en bieffekt eller hva man skal kalle det. Dersom jeg får i meg mat rett etter økten, så er jeg ikke så enormt sulten når jeg kommer hjem eller gjerne rett før jeg legger meg. Det er da ofte lett å ty til hva men nå har tilgjengelig og det kan fort bli både usunt og for mye. Dermed medfører det, i alle fall for meg, til at jeg lettere får i meg tilstrekkelig (les: ikke for mye) mat dersom jeg planlegger og har med meg mat  som jeg spiser umiddelbart etter trening. Og så er det jo ikke dumt med den sjokomelken man bør drikke heller ;)

2 kommentarer:

  1. Min erfaring også, sjøl om eg ikkje skal ned i vekt, så trenger eg jo ikkje ete en hel grandis eller hele chipsposen likavel, he he !

    SvarSlett