-40 kg :)

3/06/2013 Knut Einar Moldekleiv 2 Comments


Da er det offisielt 40kg mindre Knut i verden :) da vekten stoppet i dag på 111.0 kg :)

Det er utrolig deilig når opplegget jeg startet for litt over to år siden virkelig funker. Som grafen viser har det gått opp og ned, men totalt sett har det gått jevnt og trutt nedover.


Da jeg satte opp grafen skjønte jeg en viktig ting, tålmodighet er viktig, veldig viktig. Spesielt siden jeg har valgt livstilendring istedenfor slanking. Vektreduksjonen kommer da av omlegging av kosthold i tillegg til trening. Dette vil ta lengre tid en dersom jeg hadde valgt en eller annen form for slankekur. Opp og nedturene som grafen viser kan jeg lett relatere til perioder der jeg falt tilbake til gamle vaner. Men den viser også at jeg nå ser ut til å ha klart å innføre varige endringer. Det er sikkert litt tidlig å si dette enda men jeg fikk en veldig god indikasjon i løpet av vinterferien.

Vanligvis ville jeg lagt på meg 3-4 kg i vinterferien fordi jeg da ville spiste mye usunn mat, fordi det tross alt var ferie. Den lysten hadde jeg ikke i det hele tatt og det ble veldig lite "godteri". Istedenfor ble det laget god, sunn mat både i matpakke og til middag på hytten :). Helt fanatisk har jeg ikke blitt så det ble litt mørk Toblerone til kortspillingen lørdags kvelden :)

Som et resultat viste vekten -2 kg i løpet av vinterferien istedenfor de vanlige pluss kiloene :). Det er ikke vektreduksjonen jeg er mest fornøyd med men heller det at å lage sunn mat gikk på automatikk og det tyder på at livstilsendringen har begynt å sette seg i ryggmargen :)

Grafen fortalte meg også en annen ting. Vektreduksjonen har stabilisert seg veldig bra etter at jeg startet å trene på StudioNOR og ta PT timer med Truls Berntsen. Truls er en utrolig god motivator og vet hvilke knapper han skal trykke på og hvordan få trening til å være morro. Truls har fått meg til å legge inn styrketrening som en del av treningen min og jeg tror dette har vert en av sukksessfaktorene siden oktober 2012.

Turen opp på vekten i dag var en ekstrem energi boost og jeg gleder meg om mulig enda mer til å komme skikkelig i gang med sykkelsesongen og håper jeg kommer til å merke i bakkene at jeg nå veier betydelig mindre :) Målet jeg satte meg første januar om å veie under 100kg når jeg setter meg på sykkelen for å sykle Berge-Voss ser nå til å være innenfor rekkevidde. Jeg skal i alle fall jobbe hardt for å bli kvitt de 11kg som gjenstår før det del-målet er nådd :)

Nå skal jeg bare smile resten av dagen :)

Knut



2 kommentarer:

  1. Veldig imponerende! :-) De kg'ene mindre fra i fjor regner jeg med du kommer til å å merke ekstremt stor forskjell på i bakkene i sommer! Stå på og hold fokus! Mvh Martin

    SvarSlett
    Svar
    1. Takker, gleder meg veldig til de første seriøse turen ute :) Inspirerende å lese bloggen din!

      Slett