Ny uke med snø!!!

4/07/2013 Knut Einar Moldekleiv 2 Comments

Da var en ny uke snødd bort og det er bare 8 uker igjen til Bergen - Voss. Synes det er rimelig irriterende at det da snør hver helg når jeg skal få inn sårt trengt mengdetrening! Men jeg nekter å la været knekke meg :)

Denne uken ble det bare sykkel trening og altså ingen styrke trening, skal prøve å gjøre noe med det neste uke :)

Mandag ble det som jeg skreiv i forrige innlegg rulle kjøring med Terje så jeg var veldig klar for å sykle ute med Sprek&Blid gruppen på tirsdagen. Det ble tur/retur fra Mestersykkel i Åsane til Romslo og like over 50km. På disse treningene skal vi trene på å kjøre rulle og på å bli litt mer samkjørte før Bergen - Voss, og jeg kjente at det trengs. Jeg er ikke like flink til å følge i rullen som jeg var opp mot Bergen - Voss i fjor, og rullen var heller ikke altfor effektiv til tider, men det er jo derfor vi øver på det :) Frem mot første juni blir det nok orden på det :). Jeg må også innse at disse treningene ikke kommer inn under rolig langkjøring for meg, selv om mange av det andre nok har det :). Så på slutten kjørte jeg et langintervall fra Arna og opp til Blindheim. Dette blir nok bedre etterhvert som rullen går bedre og det blir litt mindre rykk og napp kjøring. Gleder meg til flere treninger med en super gjeng, takk for turen :)

Flott gjeng på tur :)

Onsdag fikk jeg lagt inn en intervall økt og etter input fra en bruker på www.strava.com så kommer jeg til å utvide antall intervaller fra 4 til 6. Onsdag ble det ikke tid til mer en 5 intervaller før fotball treningen til Simen, så da øker jeg til 6 neste uke :) En annen ting jeg skal prøve å gjøre annerledes er at jeg bare tenker på pulsen i første intervallet slik at jeg setter opp en snittfart jeg klarer, forhåpentligvis, å holde i 6 intervaller. I de 5 neste intervallene skal jeg prøve å holde fokus på å ha samme snittfart som i første intervallet og altså sykle like lagt opp i bakken. Det klarte jeg noenlunde greit i dag.

 Intervall #  Snittfart (km/t)   Snittpuls (bpm)  
120.0
170
219.5
 173
320.3
176
19.6
176
518.3
173

Som tabellen viser så går pulsen opp for hvert intervall, før den falt litt på siste intervallet da jeg begynte å bli sliten så jeg tror jeg ser poenget med å holde fokus på farten istedenfor pulsen, hadde jeg fokusert mer på pulsen ville hastigheten gått ned for hvert intervall og det jeg ønsker er å øke kapasiteten og hastigheten opp bakken :) Puls grafen for denne økten ble som følger og ganske lik puls grafene fra intervall øktene inne i vinter :)


Så var helgen her og jeg hadde store planer om langkjøring UTE i FINT vær. Lørdag var det ikke vær og føre til det så Janicke løp på fjellet lørdag så kunne jeg ta en langtur på søndag. Søndag morgen snødde det jammen meg igjen men jeg nektet å la det stoppe meg. Kristoffer ville være med på tur så kl 13:30 satte vi igang fra Essoen på Frekhaug. Vi var godt kledd begge to og det var smart da vi fikk hagl og snøbyger innimellom under hele turen. Vi bestemte oss for å holde oss til hovedveiene under hele turen slik at vi ikke skulle støte på glatte partier. For å få noen km ble det sykling litt her og der.

Frekhaug - Seim (rett ved nye tunnelen) - Lunde - Frekhaug - Brakstadrunden - Frekhaug. Totalt ca 67km.


Selv om dette skulle være rolig langkjøring blir det likevel myse sone 2 på meg. Men slik får det nok bli frem til jeg har gått ned 10-20 kg til. Jeg kan ikke kjøre hver eneste langkjøring i ring rundt Brakstad, da blir jeg nok ekstremt lei! Så får heller disse langturene bli så rolig som mulig selv om det blir for mye sone 2 i forhold til det ideelle :( Vel tilbake på Essoen var vi begge rimelig kalde på beina og kjente at 3 timer og 20 minutter var lenge nok i dag.

Kald, skitten og happy :)
Helt rein var vi ikke så i kveld ble det vasking av to kids og en sykkel og for en gangs skyld var sykkelen mest skitten :). I det minste vasket jeg sykkelen min ute og ikke i dusjen som Anita :)

2 kommentarer:

  1. Ja stakkars sykkel då, den må jo få dusje i varmt vatten den og vel !? hehe

    SvarSlett
    Svar
    1. Den fikk varmt vann og varm bod å tørke i :)

      Slett