Intervall økt - med en tvist

12/18/2012 Knut Einar Moldekleiv 0 Comments


I dag var det tirsdag igjen og som vanlig Bergen-Voss intervall økt med Geir Iden hos Sprek&Blid i Åsane.

Vi kjører vanligvis 4x10 intervaller men i dag gjorde Geir en vri.

Geir er aktiv i triathlon miljøet i Norge og hadde med en video av sykkeldelen til Kristian Blummenfelt, fra VM for juniorer i Auckland, der han endte på en sterk 4 plass.

Så i dag kjørte vi som vanlig 10-15 minutter oppvarming, men istedenfor de vanlige 4x10 intervallene kjørte vi 1x35 intervall i sone 3, mens vi fulgte sykkeldelen til Kristian Blummenfelt på storskjerm.


1x35min intervall med video fra VM i triathlon for juniorer i Auckland

For meg var dette først og fremst psykologisk tungt, da jeg var redd for at jeg ville sprekke totalt. Men etter å ha kjørt de første 15 minuttene og jobbet hardt med å psyke meg opp så gikk de siste 20 minuttene letter enn jeg hadde trodd, jeg kjøret også pulsen opp og noe høyere på slutten.

Link til GarminConnect


Under nedkjøringen kjente jeg at jeg kunne fortsatt å kjøre på denne intensiteten, 83-86% en stund til, og samtidig vet jeg jo at jeg har gjort det ute på raceren flere ganger over lengre perioder en 35 minutter. Det virket bare skremmende i dag da jobben var så konkret, å kjøre sone 3 jevnt i 35 minutter! Men som vanlig sitter det meste i hodet :)

Jeg synes dette var en utrolig bra økt, og det var godt å bryte opp det vanlige mønsteret med en slik time. Det høres ut på Geir at det blir mer variasjon og "moro" på disse øktene utover på nyåret opp mot sykkelsesongen :)

No er det viktig at jeg klarer å holde trøkket oppe i julepausen da neste tirsdagsøkt ikke blir før 8. januar.

0 comments: