Back in business - En lettet syklist

4/24/2013 Knut Einar Moldekleiv 0 Comments

Godt å være hjemme etter et par dager med uvisse og bekymring. Søndagens sykkeltur Nordhordland rundt endte med en tur til legen som deretter sendte meg videre til Haraldsplass.

Problemet var at jeg ved forholdsvis lav intensitet, 60-70% av makspuls, plutselig gikk opp til rundt 90% av makspuls uten at belastningen økte. Da dette skjedde 3. gang på søndag var jeg såpass bekymret at jeg stoppet opp og tok turen til legevakten. På legevakten tok de EKG som var normal men jeg hadde noe høyt blodtrykk, muligens fordi jeg var litt stresset.

Mandag fikk jeg time hos fastlegen som sendte meg direkte til Haraldsplss for utredning.

På Haraldsplass har jeg fått veldig bra oppfølging og føler at de har tatt meg på alvor. Etter 24 timers EKG overvåkning viste den ikke noe unormalt, hvilepulsen var lav og fin og rundt 45-50 og ikke noe unormalt med hjerterytmen ellers.

Tirsdag ettermiddag  fikk jeg plass på sykkeltest for å sjekke hvordan hjertet fungerte under til dels hard belastning. Basert på høyde og vekt skulle testen ta ca 12 minutter. Etter 15 minutter avsluttet de testen uten at jeg hadde slitt meg helt ut. Konklusjonen etter alle testene er at jeg er i god form og sykkeltesten viste at jeg har et sterkt hjerte og veldig god arbeidesøkonomi. Jeg trenger absolutt å ikke legge noen begrensninger på treningen og trenger ikke være redd for å kjøre intervallerøkter som vanlig.

Det jeg skal ta hensyn til er å roe ned dersom jeg opplever det samme igjen, at pulsen stiger høyt uten tilsvarende økning i effekt. Mest sannsynlig har jeg det de kalte godartet hjerterytmefeil, altså at hjertet slår fortere en det skal. Så lenge hjertet slår jevnt er dette ikke farlig og vil gå over i løpet av kort tid, men kan være ubehagelig og skremmende, spesielt første gang det skjer.

Jeg må igjen si at jeg synes jeg har fått god oppfølging på Haraldsplass og det har vert godt å føle at legene tok meg på alvor. Jeg blir kalt inn igjen til videre oppfølging de neste 3 månedene men det beste rådet jeg fikk var å fortsett treningen og fremgangen med vektreduksjonen, og selv om denne opplevelsen var urovekkende er jeg, takket være gode samtaler med legene, overbevist om at det er trygt for meg å fortsette å trene :)

Hilsen en lettet syklist som ser fram til mange flotte økter på sykkelen :)


0 comments: