Lett å overtale - Hard langkjøring

4/17/2013 Knut Einar Moldekleiv 0 Comments

Tirsdag var det som vanlig klart for fellestrening i Åsane og i dag var Anita også med :) For en gangs skyld var jeg tidsnok ute og ferdig kledd, fikk til og med tid til en tur innom XXL for å kjøpe regntrekk til hjelmen, noe jeg i ettertid var veldig glad for :)

Turen startet stille og rolig fra Mestersykkel i Åsane mot Osterøybroen og farten var forholdsvis lav og fin for sone 1 kjøring selv om det blåste frisk motvind. Vi plukket opp et par mann til i Vågsboten og vi ble 16 menn og kvinner som trosset været for en god treningsøkt.

16 friskuser på fellestrening i dag :)

Jeg tok noen lange føringer fra Ytre- til Indre Arna da det her går slakt nedover og vinden er den verste motstanden. Man må velge sine kamper med omhu og jeg ville heller ta føringer her enn i slakk motbakke med motvind :). Som vanlig ble jeg litt frakjørt av teten opp til Garnes siden jeg prøvde å ta det litt rolig, men på toppen hadde vi standard pausen for å samle gruppen. Vi ble her enig om å starte rolig rulle kjøring, for rulle treningen sin del og ikke farten, så snart vi kom på flatene etter at vi rundet Garnes.

Da vi kom til Osterøybroen var den opprinnelige planen å snu og kjøre tilbake til Åsane, men så kom det et forslag fra to karer om noen ville være med til Gullbotn, og da var ikke Anita og undertegnede veldig vanskelig å be. Jeg gledde meg i grunn litt til å teste bakken opp til Gullbotn for første gang i år :). Vi ble 4 mann og Anita som forsatte innover fjorden og endte opp med følgende løypeprofil :)


Nå gikk tempoet opp, eg det ble fort klart at dette kom til å bli hard langkjøring, nesten intervallkjøring, så da var det bare å gi på. Turen opp mot Gullbotn var omtrent like lang og hard som jeg synes å huske men jeg satte i følge www.strava.com likevel pers opp med 1:30. Det var med et stopp på 30-40 sekunder etter bare 4 minutter sykling opp bakken da regnbuksen løsnet ut av sko trekket og satte seg fast i kjedet. Uten dette stoppet kunne jeg nok forbedret tiden med kanskje 2 minutter :) Snittfarten var omtrent 10 km/t som er snittet vi skal, etter planen, ha opp bakken under Bergen - Voss. Dette gir jo et lite håp om at det er mulig å holde feltet over Gullbotn når den tid kommer.

Fornøyd på toppen av Gullbotn. Her begynte regnet og vinden for alvor!
Etter en liten stopp på toppen bar det utfor og tilbake mot Åsane. Vi hadde heldigvis vinden i ryggen store deler av tilbaketuren, men fikk oss noen gode vindråser imot og fra siden som mer eller mindre stoppet oss opp. Det gikk likevel veldig fort hjemover og jeg satte pers på de fleste målingene tilbake mot Åsane og det var utrolig deilig å kjenne at formen er mye bedre enn i fjor :) Etter bakken opp fra Ytre Arna så slo jeg av på farten for å sykle ned litt før vi kom tilbake til bilen. Nå hadde vi dessverre en del kraftig motvind så det var vanskelig å holde fremdrift uten å havne i sone 2 selv om det gikk litt roligere på slutten. Som pulsprofilen under viser ble det hardkjøring i dag, så jeg kommer til å droppe intervall økt i morgen!



Jeg synes dette var en utrolig kjekk treningsøkt selv om været ikke var det beste. Med regnbukse og ny regnjakke som jeg fikk av Janicke og kidsa som førbursdagspresangpakke var jeg tørr og fin da vi kom til bilen. Det er disse turene, da man kanskje har mest lyst å sette seg i sofaen når man ser ut på været, jeg kommer til å se tilbake på med glede når jeg forhåpentligvis fullfører Bergen Voss på ny pers i år :)

Ha en fin treningsuke selv om været nok ikke blir det beste

Knut


0 comments: