Mental breakdown

3/11/2013 Knut Einar Moldekleiv 2 Comments

Slike blogger som dette blir ofte oversvømt av positivitet, også min! Nå har det meste gått på skinner det siste halve året men setbacks er det alltid og i går hadde jeg en skikkelig "mental breakdown".

Alt toppet seg i går med litt for mye å gjøre både på jobb og privat. Jeg liker å ha masse å gjøre og holde fingrene i men i går toppet det seg. Som resultat falt jeg tilbake til et gammelt onde, jeg trøstespiste. Jeg raidet alt av skuffer og skap og i løpet av 20 minutter hadde jeg spist:

  • 1 dobbel pakke Kvikk Lunch
  • Noen Dots kjeks
  • Et par håndfuller vaffel kjeks
  • 4 stk ostesmørbrød, med både Norvegia og baconost. 
Jeg har ikke en gang turt å sjekke hvor mange kcal dette ble, men det var ikke lite :(

Nå kommer det store spørsmålet, hjelp det? Nei, det gjorde ikke det, vel, i alle fall ikke mer en ca 30 minutter etter at siste biten forsvant i gapet. Da kom den dårlige samvittigheten.

Så kommer det litt positivt likevel ;)

For det første går det nå langt mellom hver gang jeg får slike breakdowns. Tidligere kunne jeg trøstespise i dagevis.

For det andre så gjorde jeg etterpå noe som virkelig funket og som gjordet at jeg fikk roet ned både kropp og sjel. Jeg gikk ut og syklet en time :) og etter en time rolig sykling så kjente jeg at jeg igjen hadde kontroll på alt jeg måtte gjøre og jeg fikk oversikten tilbake, artig hvordan de der endorfinene virker :). Så neste gang jeg kjenner det topper seg av ulike årsaker skal jeg prøve å huske dette, kanskje jeg da tar meg en gåtur eller en tur på sykkelen for å lufte hode og roe ned litt, istedenfor å raide skuffer og skap, så slipper jeg både dårlig samvittighet og en oppblåst mage dagen etter :)

Man lærer så lenge man lever og neste gang prøver jeg endorfiner før sjokolade :)

Knut

2 kommentarer:

  1. Fornuftige deg.
    Det er litt trøst for oss "vanlige" at du også har en mental breakdown en sjelden gang :)

    SvarSlett
  2. Jeg forstår at slike sprekker som dette ikke er ønskelig når man har satt seg mål, men, på den annen side så er det ganske mennesklig å få noen slike nedturer.... ikke sant?

    Og så lenge det ikke blir slik hver dag eller mange ganger i uka så står vel ikke en slik smell i veien for målet...?

    Og, jeg synes du takler denne nedture på en veldig god måte ved å gå ut å ta en sykkeltur samt reflektere over saken! Veldig bra ;-)

    SvarSlett