Da melder jeg min sykkelsesong for åpnet :)

3/14/2013 Knut Einar Moldekleiv 0 Comments

Det er selvsagt mange som alt har vært mye ute å syklet denne sesongen, men med rullen inne og mange gode økter med Truls Berntsen og Geir Iden hos Sprek og Blid så har det ikke blitt til at jeg har kjøpt meg pigger på raceren.

Men nå har jeg fått meg 3 økter ute selv om det har vært kaldt og snø. Så lenge jeg ser veiene litt ann og velger rute med omhu så kan jeg sykle trygt :)

Søndag og mandag ble det rolig sone 1 tur rundt Brakstad. Dette viste seg å være en perfekt rute for meg for å sykle sone 1 og det blir nok mange runder her før Bergen - Voss :). Søndag hadde jeg pulsbeltet på slik at jeg fikk sjekket pulsen mens mandag glemte jeg pulsbeltet. Jeg føler likevel det gikk greit å holde rolig tempo mandagen med søndagsturen friskt i minne :). Håper dette er godkjent som rolig trening :)

Håper dette er godkjent som rolig økt, om ikke må jeg sykle VELDIG seint :)

Torsdag morgen var det så strålende vær at jeg tok meg en time pause på morgenen fra 08 til 09 for å kjøre sesongens første intervall økt ute. Jeg tok med sykkelen i bilen da jeg kjørte Simen til bussen (snø og isdekke frem til hovedveien så tok ingen sjanser der). Med Simen vel ombord på bussen satte jeg utfor Dalesvingene og skjønte fort at en time på sykkelen nok kom til å være nok i dag da det var -5 grader og rimelig friskt :)

Det ble 4x4min intervall opp Dalesvingene med 10 minutter oppvarming og 10 minutter nedkjøring. Noen kommer sikkert til å mene at det er litt tidlig på sesongen å begynne med slike intervaller i sone 4, men jammen kjentes det godt i dag :) og en slik økt skader sikkert ikke tenker jeg :)

Mulig dette var litt tøft så tidlig i sesongen, men det var en kjekk økt :)

Som pulsprofilen viser så ble det sone 4 kjøring i intervallene og så vidt innom sone 5 på toppen av bakken da jeg reiste meg på sykkelen den siste "kneiken" på toppen. Etter det første intervallet var jeg redd for at jeg hadde startet for hardt, men jeg klarte å holde intensiteten og farten noenlunde jevnt for alle 4 intervallene. Jeg måtte roe litt ned mellom sving 2 og 3 opp tredje intervallet, da jeg fikk sting, noe som også vises på puls grafen. Det er forresten leeeeeeenge siden sist jeg fikk sting under sykkel trening!

 Intervall:    Tid:     Snittfart:     Snitt puls:   
1
4:10
12.8 km/t
182 bpm
2
4:16
12.3 km/t
180 bpm
3
4:39
11.3 km/t
179 bpm
4
4:38
11.3 km/t
179 bpm

4:10 var også ny pers opp Dalesvingene med 29 sekunder fra bestetiden i fjor og alle intervallene i dag var bedre eller lik persen på 4:39 fra i fjor. Det lover bra :) Nå er det bare å krysse fingrene for at været blir litt varmere slik at jeg ikke blir "tvunget" inn på rullen igjen, for det blir litt nedtur etter disse første øktene ute i frisk luft

Knut

0 comments: