Ble bra med sykling i Pinsehelgen med 22 mil totalt :)

5/22/2013 Knut Einar Moldekleiv 0 Comments

Etter en kald vår så kom det endelig litt glimt av sommer. Godværet begynte allerede på 17 mai og fortsatte hele Pinselhelgen :). Siden det nå bare var en uke igjen til første rittet for sesongen var planen å få syklet mange mil denne helgen. Da passet godt med over 20 grader og endelig tid for å lufte sommerklærne :)

Pinseaften - rolig langtur:

Lørdag ettermiddag ble det tur med Anita, fetter Per, Terje og Kristoffer. Turen gikk tur retur Risnes - Flatøy. Anita og fetter Per lurte inn noen ekstra mil ved å ta oppvarmingen til Flatøy. I dag var planen å kjøre rolig men jeg var forberedt på at det som vanlig når jeg legger ut på tur med en gruppe kom til å gå litt for fort.

Anita var fornuftig og la fra seg ulltøyet i bilen min på Flatøy. Det var nok et smart trekk da vi hadde snittemperatur på 26 grader under turen :) :). Jeg hadde vært i Åsane tidligere på dagen og det var godt med trafikk så vi kjørte om Salhus til Åsane for å unngå Vikaleitet. Vi var nokså disiplinerte og tok det pent og pyntelig oppover bakkene til Åsane, så inn til Arna, og utover langs Skyggestrand til Risnes.

På Risnes ble det et kort stopp for å forevige det første sommerbildet :)

Endelig sommer :)
Foto: fetter Per
På vei tilbake gikk det som vanlig litt fortere enn det burde, heldigvis var det ikke bare min skyld denne gangen og jeg prøvde så godt jeg kunne å holde Anita i tøylene :). I Åsane var det fortsatt bra mye trafikk så da ble det å sykle via Salhus tilbake igjen også. Den bakken opp fra Salhus mot Tellevik er alltid mye brattere enn jeg tenker, men jeg kom da opp uten å pushe pulsen for høyt :). Vel tilbake på Flatøy var det blitt 76 rolige kilometer med en snittpuls på 73%. Litt for fort kanskje men så lenge jeg hadde følelsen av at det var en rolig tur og beina føltes lette så var jeg happy med dagens jobb :)

1. Pinsedag - Nordhordland rundt med gruppe 3:

Søndag var det klart for, i alle fall for min del, siste treningstur Nordhordland Rundt før rittet 26 Mai. Siden det var Skjærgårdsrittet i dag ble vi ikke fult så mange som været tilsa, men 20+ ble vi nå. Jeg spurte Truls før start om planen var å sykle opp mot konkurranse fart, men vi skulle holde litt igjen og rundt 28km/t, vi skal jo tross alt bygge overskudd :)

Det gikk veldig fint utover og da vi startet rullen etter Nordanger så gikk rullen mye bedre enn sist jeg var med. Litt nykk og napp ble det innimellom men vi er jo tross alt en gjeng amatører :). Da vi kom til Hope ble det en kort stopp slik at Niklas fikk kjøpt seg en is, han er tross alt fortsatt i Italia modus :) :) :)

Niklas gikk rett tilbake til Italia modus i varmen ;)
Vi hadde en snittfart på 29.1 frem til Hope og vi fikk rullen fint igang igjen etter stoppen og alt gikk fint frem til siste bakken opp til Lindås. Der fikk vi en kjede i lås og Renate endte i asfalten, heldigvis var ikke farten stor og det gikk bra med Renate. Truls hadde lagt som "kjedelås" bak rullen frem til nå men ville nå frem å kjøre litt i rullen selv. Da fikk jeg prøve meg som "kjedelås" sammen med Niklas. Det var en ny men god opplevelse, spesielt med Niklas der til å passe på og instruere. Bra at vi er flere som kan bytte på oppgavene når vi er ute :). Det som ble veldig fort tydelig fra denne posisjonen i feltet var hvor viktig det er å snakke sammen i rullen, nå så jeg med en gang konsekvensene av dårlig kommunikasjon og hvor fort det kan gi urytme i rullen.

Fra Seim og inn mot Skaret stoppet vi rullen og kjørte på enkel rekke og nå la mr "Ta Det Rolig" i vei i et bra høyt tempo, eller mulig dette var vanlig og bare kom litt brått på meg :). Opp Skaret var jeg fast bestemt på å sette pers og la meg fremst inni bakken og kjøre jevnt hardt opp til toppen. Det ente med en tid på 4:59 som var 1.18 bedre en persen fra i fjor :) :). Fra toppen av Skaret ble det kjørt noenlunde rolig tilbake til Alverflaten. Vi endte med an snittfart på 28.4 km/t og slik det kjentes i beina har jeg håp om å holde gruppe 10 inn til under 3 timer på søndag :)

Utsikten fra Skaret :)
 2. Pinsedag - Følgesykkel og sone 1:

Mandag hadde jeg planer om rolig restitusjon sykling, men etter en sykkeltur med Janicke og kidsa bestemte jeg meg til å droppe det. Midt i kveldsen sjekket jeg tilfeldigvis meldinger på mobilen og der lå det melding fra Anita. Hun var på Lindås og hadde syklet solo NH-Rundt og hadde tenkt seg en tur til Skjelanger i tillegg. Nå lurte hun på om jeg ville holde følge fra Holme kl 19:30, og da hadde jeg igrunn ikke noe valg. Siden kl var blitt 19:00 alt hoppet jeg i sykkelklærne og fortet meg ned på Holme. Anita var ikke kommet lenger en til Hagelsundbroen, så jeg syklet i møte og fant ho på Essoen på Frekhaug der det ble fylt opp med veske og næring.

Vi tok det helt piano tur-retur Skjelanger og jeg fikk meg 52 rolige km med snittpuls på 65% og var veldig glad for at Anita sendte den meldingen. Det hadde sluttet å regne og temperaturen var helt grei og ute på Skjelanger var det blikkstille på fjorden :). Men for Anita var ikke turen over enda. Istedenfor å sykle til Meland med meg, fortsatte hun tilbake til Frekhaug og en lite svipptur til Espetveit før hun trillet hjem. Da hadde hun lagt bak seg 16 mil mer eller mindre solo, det står det respekt av!!!!

Blikk stille på Skjellanger kl 21:00 :)
Nå er det bare å glede seg til årets to første mål.
  • NH-Rundt 26 mai
  • Bergen - Voss 1 juni


Hilsen

Knut

0 comments: