Rutiner - Rutiner - Rutiner

2/21/2013 Knut Einar Moldekleiv 0 Comments

Rutiner, jeg må ha rutiner!

Vel dette vet jeg jo, men i en hektisk hverdag er det ikke alltid lett å få til og det har de to siste ukene vært ett godt eksempel på. Av ulike årsaker har det blitt litt mindre trening og på litt andre tidspunkt enn vanlig.

Det er for så vidt helt greit at det blir litt mindre trening i perioder men det som da er viktig er kvalitet i de øktene man får lagt inn. Jeg har merket meg at når jeg faller litt utenfor rutinene blir treningen litt sånn: "Ja, ja, nå har jeg litt tid så nå får jeg vel trene litt". Det blir ikke samme "gutsingen" som jeg føler jeg har ellers og jeg holder meg mer innenfor komfort sonen.

Trenger det å bli slik, nei selvsagt ikke, men da må man snu litt på tingene.

Istedenfor å bli stresset over at men ikke har trent så mye som man hadde planlagt (i slike perioder er man gjerne stresset nok av andre ting) må man tenke positivt.

  • Tenk hvor bra der er at du kom deg ut på trening
  • Nyt de 2 timene som er bare dine (dette er viktig for meg i alle fall)
  • Senk skuldrene og slapp av i topplokket

Får man til dette får man også en bedre treningsøkt, det er i alle fall min erfaring. Jeg tror det også er helt greit at øktene man får til i en slik periode er rolige økter, men da er det viktig å planlegge dette før man går ut døren. For meg er det i ihvertfall lett for at treningen blir litt spagetti der det hverken blir en ordentlig rolig økt og heller ikke en skikkelig intervall økt (om jeg trener kondisjon/utholdenhet) dersom jeg ikke har bestemt meg på forhånd. Det er også viktig å huske at kvaliteten på treningen ligger i hvordan man gjennomfører økten og ikke nødvendigvis hva man trener. Man kan ha en rolig kvalitetsøkt eller en intervall økt med god kvalitet :)

Så hva var det som "vekket" meg? Det var ikke så mye som skulle til annet enn en artikkel som Truls Berntsen postet på Facbook :). Ikke helt relatert kanskje men den fikk meg til å tenke :)


Så i dag gleder jeg meg til PT time med Truls Berntsen på Studio NOR etterfulgt av langkjøring i spinning salen.

Det skal bli godt å ta seg ut litt skikkelig igjen :)

Knut

0 comments: