Endringen må skje i topplokket først :)

2/07/2013 Knut Einar Moldekleiv 1 Comments

Vil først bare si at jeg er verken kostholdsekspert, personlig trener, ernæringsfysiolog eller noe annet i disse retningene. Jeg ønsker bare å dele litt av den erfaring jeg selv har bygget meg opp de siste to årene og kanskje være til litt inspirasjon.

Livsstil endring - ikke slanking

Ordet slanking har for mange en veldig negativ klang. Det har i alle fall det for meg. Samtidig som det gir en rekke negative assosiasjoner om at man ikke kan kose seg, man må sulte, man hater pulverkurer, ..., osv.

For meg har en av brikkene som har falt på plass vert at jeg ikke slanker meg. Jeg har endret livsstil. Hva betyr så det kan man lurer, hva er forskjellen? For meg er det viktige forskjeller. Slanking er tidsavgrenset og ofte mer ekstremt fordi man ønsker raske resultater og man ser ofte på det som et ork man bare skal få gjort unna og bli ferdig med. Ofte innebærer slanking lavere inntak av næring uten eller med liten vekt på trening. Problemet er at når man har slanket seg de 10 kg man ville, har man egentlig ikke oppnådd så mye. Man faller tilbake i gamle vaner og plutselig har man gått opp igjen 12kg. Vel, dette er i alle fall min erfaring.

Endrer man livsstil, så er ikke dette bare for en periode, det er heller ikke så ekstremt som en slankekur da endringer vil skje over lengre tid og det har heller ikke så mange negative assosiasjoner ved seg. Endring er bra.

En del av endringene i tankegang jeg merker er:
  • Jeg forventer ikke resultater nå eller i morgen, jeg ser heller framover og tenker i måneder istedenfor uker. 
  • Jeg trener i tillegg til å legge om kostholdet. 
  • Jeg spiser ikke mindre (igjen en negativ ladet frase man kan bli kvitt) jeg spiser annerledes enn tidligere.
  • Jeg har funnet en treningsform jeg liker, ikke en jeg føler jeg gjøre
Det man trener på eller gjør ofte blir man god til. Det man blir god til liker man å gjøre. Min teori er derfor at om man legger om livsstilen over lang tid, så blir det nettopp det, en livsstil.

Kostholds endring - ikke diett

Dette er mye det samme. En diett er noe man driver med over en kort periode, kanskje spesielt før den sydenturen som kom så brått på, før man går tilbake til gamle vaner. Er kroppen vant til et kaloriinntak på 2300 kcal og så slanker man seg med en diett der men ligger på 1500-1700 kalorier så vil kroppen bli vant til og også trenge mindre kalorier når man har gått ned de ønskede kiloene. Går man tilbake og spiser som før, 2300 kcal, uten samtidig å trene mer for å forbrenne overskuddet, så vil kroppen lagre overskuddet som fett igjen og gå tilbake til sin gamle vante vekt. Når jeg har fulgt dietter er det også ofte veldig strikt med hva man kan og ikke kan spise. Siden vi alle i grunn bare er store barn, er ting vi ikke kan eller ikke har lov til ofte det vi har mest lyst til.

Kostholds endring er varig, man har ikke en masse ting man ikke har lov til å spise, man spiser det sjeldnere  man spiser mer sunn mat og i noen tilfeller spiser man til og med mer mat en før, selv om man går ned i energiinntak fordi man spiser sunnere. For meg og min familie har det vert viktig å sette av tid til mat, tid til å lage mat, og når man bruker mer tid på å lage mat, blir man flinkere.

Ikke sammenlign deg med andre

"Ikke sammenlign deg med andre, sammenlign med deg selv fra i går" er et sitat jeg så på fitnessbloggen.no sin Facebook side, og jeg synes det er et godt poeng. Midt i en treningsøkt der jeg gjorde biceps øvelser og byttet ned fra 10kg til 9kg manualer siden jeg kjente at dette ikke var en helt topp dag, kom en av de "store" gutta bort til meg. Han synes det var godt å se en mann som valgte å gå ned i tyngde og som han sa: "Uansett hvor tungt du løfter, kommer det en ved siden av deg som løfter dobbelt så tungt!" Han mente det var ekstremt viktig å kjempe med seg selv, og ikke med kompisen eller fyren ved siden av seg. "Du har gjerne trent i 6 mnd, han eller hun har trent i 3 år!"

Denne tankegangen bør også gjelde for kosthold og vekt, for deg som ønsker at livsstil endringen skal føre til  varig vektnedgang. Det som funker for kompisen eller venninnen din funker kanskje ikke for deg. Det er viktig å finne sin tilnærming og sammenligne med seg selv, hva funket for meg, hva funker ikke. Hvis kompisen spiser 1400 kcal om dagen og raser ned i vekt, skal ikke du nødvendigvis legge deg på det samme, og kanskje ikke det å telle kcal funker for deg. Uansett veier dere mest sannsynlig forskjellig, har ulik muskelmasse, ulik treningsmengde og ulike mål.

Gi deg selv komplimenter

Bli flinkere til å gi deg selv komplimenter og ikke forvent at det skal komme fra andre til en hver tid. Det er alltid noe du kan være fornøyd med og som du kan gi deg selv litt ros for.
  • Den kvelden du gikk deg en tur selv om det var kaldt og regnet plasket ned
  • Den dagen du hadde ekstremt lyst å spise en 200gr sjokolade til kvelds men istedenfor laget en god porsjon råkost-salat
  • Den dagen du kunne øke med 5 kg i knebøy
  • Den dagen familien spiste hjemmelagde fiskepinner istedenfor First Price sine
Og listen er mye lengre. Jeg sier ikke du skal klappe deg selv på skulderen til en hver tid, men husk å gjøre det innimellom :)


Smil - Kort applaus 

Smil og le, det smitter, det smitter på deg selv og på andre, og kanskje den dagen du trenger det, er det noen som sender det det smilet du trengte. Kan kanskje høres ut som tomme ord, men jeg tror det er noe i det. Truls Berntsen, personlig trener hos Studio NOR, har en fin liten gest som vi kjører på spinning øktene hans som han kaller "kort applaus". Dette er ikke mer enn to klapp for så å heve armene over hodet og rope "hey". Teit, kan du tenke, ja muligens, men prøv, det funker, det skaper faktisk positiv energi og godfølelse :)

Sett opp oppnåelige delmål for DEG

Du kan gjerne ha et langsiktig mål som du jobber mot og som kanskje er noe hårete. Men dette er og skal være nettopp det, et langsiktig mål. Det kan ofte da være lurt å sette seg realistiske og oppnåelige delmål på veien. Da er det lettere å se progresjon og letter å holde motivasjonen oppe. Jeg er nok et godt eksempel på dette med et langsiktig mål om total vektnedgang på 60+ kg samt et brennende ønske over flere år om å sykle Bergen-Voss på under 5:30. jeg er kanskje ikke like flink å sette mindre kortsiktige delmål, men jeg jobber med saken :) Der er lurt å sette seg delmål underveis som ikke virker umulig å nå. Det er også viktig å sette målene for seg selv, ikke fordi naboen eller arbeidskolleger skal. Målene må være dine for deg!

Involver menneskene rundt deg

Vi er alle forskjellige og alt passer ikke for alle. Min erfaring er farget av at jeg er en utadvent person av natur, min kone vil sikkert si at jeg er ekstremt utadvent og av og til noe i overkant :). Uansett, så tror jeg det er viktig å involvere mennesker rundt seg, jeg tror ikke alle skal skrive blogg slik jeg bestemte meg for, men snakk med dine nærmeste og få dem til å forstå og kanskje være med på endringene du gjør. Det er mye letter å gjøre det sammen enn alene!

Knut

Blogglisten

1 kommentar:

  1. Anonym2/09/2013

    Ypperlig :)
    Du begynner å bli flink til å skrive også - dette var skikkelig bra!

    Jan Ivar

    SvarSlett