Sykkelen klar for vintersesongen

11/28/2013 Knut Einar Moldekleiv 0 Comments

Forrige uke var vinteren over oss og det var på tide å gjøre sykkelen klar for vintersesongen siden jeg har planer om å få en god del sykling ute vinteren igjennom uten å måtte lete etter bar asfalt slik jeg gjorde med Kristoffer tidlig på våren i år.

Etter litt frem og tilbake og lesing på nettet endte jeg opp med å kjøpe Schwalbe Marathon Winter 240 hos XXL i Åsane og ungene synes det var stor stas å hjelpe pappen med å sko MTB'en med nye dekk :)

Kidsa synes det var superkult å hjelpe til å montere piggdekk :)

Når jeg i tillegg fikk ny superlykt på 1400 lumin fra Magicshine til farsdagen så ble dette storveis :) Ingen skal si at sykkelen ikke synes ute i vintermørket :)


Med sykkelen riktig utstyrt så er det bare for syklisten å kle seg varmt nok og så kan vi nyte fine turer selv om snøen kommer. På test turen var jeg ute i -2 grader i 1 time og 50 minutter uten å fryse nevneverdig. Ble litt kald på tærne på slutten så det må jeg se om jeg finner en løsning på. Nøkkelplaggene for å holde seg varm er selvsagt ull. Jeg bruker 2 lag ull fra topp til tå, men med Assos sykkelbuksen under. Utenpå har jeg en lang termo sykkelbukse, fleece jakke og vann og vindtett sykkeljakke. På beina bruker jeg ullsokker pluss termosokker som Janicke skaffet i skoene og vindtrekk utenpå. Tærne er mye i ro under en sykkeltur og ble som sakt kalde på slutten så jeg må komme opp med en god plan for å prøve å holde de litt varmere fremover.

Vinterbekledning UNDER yttertøyet :)

Det var en annen opplevelse å sykle opp Grågotna i stupmørket og no er det bare å se frem til mange gode opplevelser på sykkelen på vinterstid også :).

Grågotna by Night


0 comments: