Status - Mye mengdetrening

11/19/2013 Knut Einar Moldekleiv 0 Comments

Det har ikke blitt så mye blogging i det siste, har rett og slett ikke tatt meg tid til å skrive noe. Det har vert litt hektisk med jobb, NFF C-Trener kurs, og andre ting å tenke på men no prøver jeg igjen :)

Det har blitt mye mengdetrening i oktober og november. Jeg hadde meg en ny runde til Haraldsplass i begynnelsen av oktober etter en ny episode der jeg fikk veldig høy puls. Det startet under en rolig gåtur der pulsen, nær sagt som vanlig, ble plutselig veldig høy. Dette pleier å gå over etter 2-3 minutter, men denne gangen gav det seg ikke. Jeg la meg i sengen da jeg kom hjem men etter å hatt 160-180 i puls i over en time ringte jeg legevakten. 10 minutter senere var jeg på vei til Haraldsplass med blålys.

Igjen ble jeg lagt på hjerteovervåkning og fikk registrert 2 nye episoder det neste 48 timene og no var det ingen vei utenom å starte på betablokkere. Legene har vært litt avventende frem til no fordi jeg er såpass ung, godt å høre, og det kan påvirke trening og vektnedgang negativt og siden jeg fortsatt bør ned en god del kilo har det ventet i det lengste med å starte meg opp på betablokkere. Men jeg er fast bestemt på at jeg skal fortsette å trene og dermed også klare å fortsette ned i vekt.

Jeg startet altså på betablokkere og det ble fort klart at jeg må bli litt kjent med kroppen min på nytt, treningsmessig. Pulsen har blitt en god del lavere, vanskeligere å få opp og jeg må varme opp mer og bedre enn det jeg har vert vant til tidligere, spesielt før intervalløkter. På den andre siden, har jeg ikke hatt flere tilfeller der hjerterytmefeilen har slått inn, i alle fall ikke som jeg har kjent.

Jeg har ikke kjørt en skikkelig makspuls test enda men justert puls sonene mine litt etter følelsen jeg har hatt på trening. Må manne meg opp til å ta en skikkelig makspulstest igjen.

Jeg har nok, uten at jeg har innrømmet det høyt, vert litt urolig og ikke like trygg på hvor hardt jeg kan trene så det har neste automatisk blitt mye mengdetrening. Det er godt å kjenne på at lysten til å trene fortsatt er tilstede og det kribler utålmodig i kroppen om det går for mange dager mellom hver økt. Oppsummeringen i etter oktober viste 30 treningstimer så mengden er det ikke noe å si på. Nå må jeg prøve å legge inn litt mer kvalitet også :), både når det gjelder styrketrening og intervalløkter.

Vekten har også stagnert og gått litt oppover uten at jeg har skeiet ut når det gjelder kostholdet, men jeg har heller ikke vært veldig strikt. Det må jeg gjøre noe med slik at jeg kan snu den dårlige trenden på vektgrafen som jeg oppdaterer her en gang i uken.

Målet no er å komme inn i enda bedre rutiner på kostholdet og å komme i gang med intervalløkter og styrketrening igjen.

Men så lenge jeg ikke er blitt skremt fra å trene så er det bare snakk om å justere litt :)

Knut

0 comments: