All or nothing

9/26/2015 Unknown 0 Comments



Det er bare å innse at jeg er en alt eller ingenting mann. Litt trening, litt bedre kosthold funker ikke noe særlig. All inn, det er da jeg funker. Da kommer jeg meg opp om morgenen og kan trene før jobb for å få tid til nok trening, jeg gidder å lage maten klar dagen i forveien slik at det ikke blir lettvinte usunne løsninger. Poenget er at jeg er altfor makelig anlagt, idet jeg gir etter med lillefingeren så stuper resten av kroppen etter og lander i sofakroken.

Nå har jeg aldri røykt eller snust, men kan tenke meg at det blir litt på samme måten jeg må gjøre det som når man skal slutte. Alt eller ingenting, fast og bestemt.

Nå er det heller ikke slik at jeg ikke har tid til å trene, eller manglende backup fra alle rundt meg for å komme meg ut. På jobb startet jeg og, la oss kalle han Ian (han vil ikke avsløres ovenfor fotballaget sitt når jeg legger ut vektkurvene våre), en konkurranse med ett vektmål hver frem til jul. Håpet var jo at dette skulle trigge meg til å komme igang igjen. Men på mandag vil nok vekten vise det samme som den gjorde for 5 uker siden når vi startet!

Så hva er det som gjør at jeg ikke kommer igang? Det funker jo fint en uke kanskje to før det sklir ut. "Problemet" er hverdagen, alt kan ikke planlegges, til det skjer det for mange ting rundt oss som har innvirkning på når og hvor mye man for trent. For min del tror jeg nøkkelen ligger i å trene LITT uansett hvor seint eller tidlig jeg får gjort det, så holdes hjulene igang. Bare det å ta seg en 30 minutters joggetur kl 22 på kvelden er nok til å gi godfølelsen istedenfor å flippe igjennom reklamebolkene på tv.

I dag skal jeg løpe Stoltzkleiven Opp 2015 med jobben og da kommer jeg til å få karamellsjokk når jeg skjønner hvor dårlig formen egentlig er. Jeg skal uansett gi alt det beina kan for å sette en standard, så får jeg ta en ny test om en stund når jeg har kommet igang med treningen skikkelig.

Mange med meg som jobber med å gå ned i vekt har lett for å tenke alt eller ingenting også når det gjelder mat, jeg vet iallefall at jeg gjør det. Har man først spist litt smågodt kan jeg like gjerne tømme hele posen. Enten er man flink, eller så går alt rett vest. Jeg må helt sikkert jobbe med å bli mer bevist på valgene mine slik at ikke alt blir svart hvit hele tiden, forhåpentligvis kan jeg gradvis bli flinkere.

Alt eller ingenting?

La meg prøve alt!

Men først er det Stoltzen opp i dag, og høstfest med gode venner i kveld :)

Knut

0 comments: